III. ANALIZA SWOT
Mocne strony |
Słabe strony |
· Położenie w pobliżu miast: Tarnobrzega, Sandomierza, Stalowej Woli – łatwiejszy dostęp do pracy, usług, edukacji itp. · Infrastruktura: drogi gminne, przedszkole, remiza OSP, kościół, sklep. · Infrastruktura techniczna: sieć gazowa, wodociągowa, telefoniczna. · Walory krajobrazowe – kompleks leśny. · Miejscowość zadbana, czysta, o stosunkowo niedużym zanieczyszczeniu środowiska naturalnego. · Działalność organizacji pozarządowych zrzeszających społeczność lokalną (OSP). · Duży udział osób w wieku produkcyjnym w ogólnej liczbie mieszkańców. · Rozwój budownictwa jednorodzinnego. · Usytuowanie na terenie miejscowości kopalni piasku i żwiru (Kruszgeo). · Kompleksy leśne stanowiące część miejscowości. · Sąsiedztwo rzeki Łęg. · Zdolna, wykształcona młodzież. |
· Mała aktywność społeczna, brak jedności wśród mieszkańców. · Brak szkoły. · Brak mostu na rzece Łęg. · Brak kanalizacji. · Brak nawierzchni asfaltowych na drogach bocznych oraz brak chodników. · Słabo rozwinięta baza sportowo – rekreacyjna, brak boiska sportowego oraz placu zabaw dla dzieci. · Niewystarczające oświetlenie ulic. · Zły stan melioracji. · Słabe połączenie komunikacyjne z pobliskimi miastami. · Brak stowarzyszeń. · Nieumiejętność pozyskiwania środków z funduszy unijnych. · Brak oferty kulturalnej adresowanej do dzieci, młodzieży i dorosłych. · Nielegalne wysypiska śmieci. · Migracja zarobkowa mieszkańców. |
Szanse |
Zagrożenia |
· Pobudzenie aktywności społecznej mieszkańców. · Wykorzystanie potencjału i atutów położenia w sąsiedztwie Sandomierza, Tarnobrzega i Stalowej Woli. · Zwiększanie się dostępności do kapitałów i środków pomocowych, w tym pochodzących z Unii Europejskiej. · Wzrost zatrudnienia poprzez rozwój firm usługowych. · Rozwój działalności sportowej. · Atrakcyjne, stałe inicjatywy dla dzieci i młodzieży. · Pozytywne zmiany w sferze świadomości społecznej w zakresie kształcenia się i podnoszenia kwalifikacji. · Rozwój rolnictwa ekologicznego i agroturystyki. · Możliwość skorzystania ze środków pomocowych oraz funduszy strukturalnych w tym z dopłat unijnych dla rolników. · Napływ przedsiębiorczych mieszkańców. |
· Biurokracja oraz zbędny formalizm przy ubieganiu się o środki pomocowe. · Tendencja sytuowania inwestycji wokół wielkich aglomeracji i skupisk ludności. · Odpływ wykształconej młodzieży. · Duże obciążenia fiskalne małych i średnich przedsiębiorstw. · Przywiązanie do tradycyjnych form gospodarowania na wsi. · Wysokie koszty produkcji rolnej wpływające na niedostateczną rentowność gospodarstw. · Brak tradycji korzystania z istniejących walorów naturalnych. · Zagrożenia pożarowe znacznych obszarów lasów. · Zagrożenie powodziowe. · Wzrost patologii społecznych. · Zjawisko bezrobocia. · Powiększające się różnice w dochodach ludności. |
Przeprowadzona analiza SWOT wskazuje na konieczność podejmowania w Orliskach działań mających na celu pobudzenie aktywności społecznej oraz zaspokojenie potrzeb kulturalnych, edukacyjnych i sportowo – rekreacyjnych mieszańców. Należy zaangażować lokalną społeczność w działalność na rzecz odnowy miejscowości oraz zadbać o jej edukację o charakterze prospołecznym.
Mieszkańcy Orlisk posiadają umowy na odbiór odpadów komunalnych, a pomimo tego od czasu do czasu pojawiają się dzikie (nielegalne) wysypiska śmieci, które po zlokalizowaniu są na bieżąco likwidowane.
Korzystnym dla miejscowości będzie zagospodarowanie zaniedbanych terenów na cele kulturalno – rekreacyjne. Należy przedsięwziąć kroki mające na celu zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych a także poszerzyć ofertę zajęć pozaszkolnych. Wskazane jest tworzenie warunków sprzyjających pełnemu rozwojowi fizycznemu, społecznemu i psychicznemu mieszkańców Orlisk.
TŁUMACZ JĘZYKA MIGOWEGO W URZĘDZIE GMINY
Osoby niesłyszące przy załatwianiu administracyjnych spraw mogą skorzystać z pomocy tłumacza migowego.
Wystarczy zgłosić chęć skorzystania z tej usługi 3 dni przed planowaną wizytą w Urzędzie Gminy osobiście lub korzystając z pomocy osoby trzeciej dzwoniąc pod numer (15) 8362 075, a także wysyłając faks pod numer (15) 8362 209 oraz e-maila na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.