Polish Czech English French German Russian Slovak Spanish Ukrainian
www. gminagorzyce.pl   telefon: 48 15 8362075

GMINA GORZYCE

Samorządowy Portal Internetowy

techniczny ogrod

 

Załącznik do Uchwały Rady Gminy Gorzyce Nr VIII/33/11 z dnia 28 kwietnia 2011 r.

w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Trześń

na lata 2011-2015

 

Plan Odnowy Miejscowości Trześń

na lata 2011-2015

 

Gmina Gorzyce

Powiat tarnobrzeski

Województwo podkarpackie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zespół redakcyjny:

Anna Sośniak

Krzysztof Maruszak

Tadeusz Turek

Ryszard Nowocień

Franciszek Garbacki

Marek Ramus

Krzysztof Nowak

TRZEŚŃ

Styczeń-Marzec 2011 r.

 

 

 


WSTĘP

 

Przemiany gospodarcze i społeczne zachodzące we współczesnej Polsce, szczególnie zaś po jej wstąpieniu do Unii Europejskiej wymagają wielu działań mających na celu przystosowanie obszarów wiejskich do nowych warunków funkcjonowania. Dotychczasowe tradycyjne formy działalności rolniczej i gospodarczej ulegają dynamicznym przemianom. Mieszkańcy wsi muszą odnaleźć swoje miejsce w nowej rzeczywistości a wsie muszą zmieniać swoje oblicze i funkcje w taki sposób aby zaspokoić potrzeby życiowe i oczekiwania swoich mieszkańców.

Jedną z form rozwiązywania powstających problemów jest angażowanie mieszkańców do działania na rzecz swojej miejscowości, chociażby w zakresie uczestnictwa w przygotowaniu i przyjęciu kierunków działania i rozwoju. Jedną ztakich form jest działanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich – Odnowa i Rozwój Wsi.

Opracowany przy zaangażowaniu społecznym wielu osób i instytucji Plan Odnowy Miejscowości Trześń na lata 2011-2015 ma służyć ww. celom ogólnym poprzez zdiagnozowanie stanu obecnego i wypracowanie celów oraz określenie zadań do realizacji.

Sporządzenie i uchwalenie takiego dokumentu stanowi również niezbędny warunek formalny przy aplikowaniu o środki finansowe w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - Działanie 313, 322, 323 Odnowa i rozwój wsi.

Celem tego działania jest poprawa jakości życia na obszarach wiejskich poprzez zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi oraz promowanie obszarów wiejskich. Działanie umożliwi zachowanie i kultywowanie dziedzictwa kulturowego, podkreśli specyfikę obszarów wiejskich oraz wpłynie na wzrost ich atrakcyjności turystycznej i inwestycyjnej.

Niniejsze opracowanie zawiera charakterystykę miejscowości, inwentaryzację zasobów służącą ujęciu stanu rzeczywistego, analizę SWOT czyli mocne i słabe strony miejscowości, planowane kierunki rozwoju, przedsięwzięcia wraz z harmonogramem działań.


I. CHARAKTERYSTYKA MIEJSCOWOŚCI TRZEŚŃ.

Położenie i powierzchnia

Trześń są jedną z 8 miejscowości wyodrębnionych w podziale administracyjnym gminy Gorzyce, położonej na północnych krańcach Kotliny Sandomierskiej, otoczonej wodami rzek Wisły i Sanu. Przez teren gminy przepływają dwie mniejsze rzeki: Trześniówka i Łęg.

Istnienie 4 rzek na terenie gminy stwarza niebezpieczeństwo wystąpienia powodzi.

Trześń jest najdalej wysuniętą miejscowością województwa podkarpackiego wkierunku północno-zachodnim, sąsiadując bezpośrednio z miastem Sandomierz należącym do województwa świętokrzyskiego.

Trześń zajmuje powierzchnię 1019,29 ha, co stanowi 14,74% powierzchni całej gminy Gorzyce.

 

Rys historyczny

Osada Trześń wzięła swoją nazwę od drzew – czereśni, które w tym miejscu zwarcie występowały, wcześniejszą nazwę Trześnia – czereśnia wymienia Jan Długosz w Księdze majątków Diecezji Krakowskiej.

Odkryte cmentarzysko i znalezione przedmioty na terenie Trześni wskazują na działalność człowieka na tym terenie jeszcze w czasach prehistorycznych. Najstarsze ślady osadnictwa na terenach obecnej gminy Gorzyce datują się na X tysiąclecie p.n.e.. Z tego okresu pochodzą znaleziska narzędzi kamiennych w Trześni. W okresie neolitu obszar ten był zamieszkały przez ludność zaliczoną przez archeologów do kultury pucharów lejkowatych. W schyłkowej fazie neolitu i we wczesnej epoce brązu (ok. 1700 - 1300 p.n.e.) pojawiają się przedstawiciele kultury ceramiki sznurowej.

We wczesnym średniowieczu żyły tu zachodniosłowiańskie plemiona Lędzian i Wiślan. Byli to Prasłowianie, natomiast w czasach historycznych sandomierscy Lędzianie.

W roku 1302 w Trześni była kapelania. Dokument sporządzony 4 stycznia 1365 r. mówi o transakcji pomiędzy dziedzicznym właścicielem Trześni - Pełką z Galowa a Rafałem Tarnowskim na zakup Trześni. Odtąd Trześń należała do Tarnowskich.

W II Rzeczpospolitej obszar obecnej gminy Gorzyce leżał w obrębie województwa lwowskiego i powiatu tarnobrzeskiego. W wyniku zmian podziału administracyjnego powiatu utworzono tu gminę zbiorową z siedzibą w Trześni. W drugiej połowie lat 30. tereny pomiędzy Wisłą i Sanem weszły w skład Centralnego Okręgu Przemysłowego. Zaowocowało to powstaniem w Gorzycach Zakładów Metalurgicznych, które uruchomiono w czerwcu 1938 roku.

W czasie okupacji hitlerowskiej na terenie gminy Trześń istniały silne placówki Armii Krajowej, a także mniej liczne oddziały Batalionów Chłopskich i Narodowych Sił Zbrojnych. Najważniejszą akcją AK był atak na posterunek policji we Wrzawach.

W latach powojennych gmina Trześń znajdowała się w granicach administracyjnych województwa rzeszowskiego.

Gmina Trześń istniała do 1954 roku.

W latach 1975-1998 miejscowość należała administracyjnie do województwa tarnobrzeskiego, od 1 stycznia 1999 roku należy do podkarpackiego.

 

Ludność

 

Wg stanu na dzień 18.01.2011r. liczba mieszkańców Trześni wynosi : 1593 osoby.

Statystyka mieszkańców Trześni wg wieku i płci przedstawia się następująco:

 

Wiek poniżej 18 lat

Dorośli

 

0-6

7-15

16-19

 

20-60

20-65

Pow.60

Pow.65

Razem

K

M

K

M

K

M

K

M

K

M

K

M

358

1235

53

60

91

96

49

52

457

498

157

80

807

786

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rolnictwo

W Trześni występują w miarę dogodne warunki przyrodnicze dla produkcji rolnej, tj.:

· przewaga terenów równinnych

· gleby dobrej jakości,

· długi okres wegetacyjny 210-220 dni

· stabilna pogoda oraz klimat, który pozwala uprawiać większość roślin uprawnych.

Podstawowym kierunkiem w produkcji roślinnej jest uprawa roślin zbożowych

i roślin okopowych. Występujące na terenie wsi gospodarstwa indywidualne cechują się dużym rozdrobnieniem. Ich właściciele oprócz pracy we własnych gospodarstwach, pracują również w pobliskich zakładach pracy.

 

Przemysł

Na terenie miejscowości Trześń działa wiele podmiotów gospodarczych, w ty:

· 13wbranży usługowej

· 4 w handlu

· 15 w branży handlowo-usługowej

· 6 w budownictwie

· 7 cegielni

· młyn

· piekarnia

· Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska”

W pobliskich miejscowościach między innymi w Gorzycach, Tarnobrzegu
i Sandomierzu działa wiele firm produkcyjnych, dających zatrudnienie mieszkańcom Trześni.

Infrastruktura techniczna

· Telekomunikacja

Wieś obsługiwana jest przez Telekomunikację Polską S.A., Telefonię Pilicką.
Na całym terenie działają operatorzy sieci komórkowych.

Wielu mieszkańców posiada łącza internetowe.

· Komunikacja

Układ komunikacyjny miejscowości Trześń opiera się na komunikacji drogowej.

Miejscowość przecinają drogi :

1) Droga krajowa nr 77 z Lipnika do Przemyśla

2) Drogi powiatowe:

· Nr 1090R Trześń-Grębów

· Nr 1092R Trześń-Furmany

Przez Trześń przebiega również sieć dróg sklasyfikowanych jako gminne.

Pozostałe

Miejscowość Trześń posiada oświetlenie uliczne, sieć gazową, elektryczną, wodociągową , kanalizacyjną.

 

Gospodarka odpadami stałymi

Odpady komunalne z miejscowości Trześń odbierane są od mieszkańców przez Zakład Gospodarki Komunalnej w Gorzycach. Odbiór odbywa się według harmonogramu raz wmiesiącu oraz na zgłoszenia dodatkowe. Odpady przewożone są na wysypisko w Jamnicy bądź na składowisko odpadów w Sandomierzu.

Na terenie miejscowości prowadzona jest selektywna zbiórka odpadów
„u źródła” polegająca na tym, że wstępna selekcja odbywa się w miejscu powstawania odpadów, tj. w gospodarstwach domowych. Mieszkańcy w domach segregują odpady według rodzajów wsystemie workowym. Każde gospodarstwo domowe otrzymuje worki foliowe, w których gromadzi surowce wtórne: papier
i makulaturę w workach niebieskich, opakowania szklane w workach zielonych, opakowania z tworzyw sztucznych w workach żółtych. Odbiór zebranych surowców odbywa się, bezpośrednio od mieszkańców, raz w miesiącu zgodnie z harmonogramem.

 

Zasoby mieszkaniowe

Miejscowość Trześń ma charakter wiejski. Cechuje się skoncentrowaną zabudową w postaci domów jednorodzinnych z przylegającymi do nich budynkami gospodarczo – rolniczymi. Na terenie miejscowości istnieją wolne tereny przeznaczone pod zabudowę.

 

Edukacja, opieka i wychowanie

Na terenie miejscowości Trześń zlokalizowane jest przedszkole dla młodszych dzieci oraz szkoła podstawowa zapewniająca realizację obowiązku szkolnego przez dzieci nim objęte.

Młodzież w wieku gimnazjalnym uczęszcza do Gimnazjum w Sokolnikach, Gimnazjum w Gorzycach oraz Gimnazjum nr 2 w Sandomierzu.

Mieszkańcy Trześni mają możliwość korzystania z placówek zlokalizowanych w miejscowości Gorzyce, do których należą: Centrum Kształcenia Praktycznego, Ośrodek Pomocy Społecznej, Centrum Wsparcia i Rehabilitacji Społecznej, Dom Pomocy im.Świętego Brata Alberta, Środowiskowa świetlica „Promyk”. Celem tych placówek jest realizacja zadań z zakresu nauczania, kształcenia umiejętności, opieki
i wychowania.

 

Bezpieczeństwo

W zakresie bezpieczeństwa pożarowego na terenie miejscowości Trześń działa Ochotnicza Straż Pożarna. Bezpieczeństwo publiczne zapewnia Posterunek Policji zlokalizowany na terenie miejscowości Gorzyce. Funkcjonuje on, jako jednostka podlegała Komendzie Miejskiej Policji w Tarnobrzegu.

 

Służba zdrowia

Na terenie miejscowości Trześń znajduje się Ośrodek Zdrowia w którym mieszkańcy są objęci opieką medyczną przez Zakład Opieki Zdrowotnej „ESKULAP” . Mieści się tam również Gabinet Stomatologiczny.

Mieszkańcy Trześni korzystają także ze świadczeń medycznych, dostępnych w Ośrodku Zdrowia w Gorzycach i Sokolnikach. Do dyspozycji mają również prywatne gabinety lekarskie istomatologiczne oraz aptekę.

 

Kultura

Mieszkańcy Trześni mogą korzystać z oferty kulturowej Środowiskowego Domu Kultury w Gorzycach oraz Domu Kultury w Sokolnikach - jednostek organizacyjnych powołanych do upowszechniania kultury.

Domy Kultury prowadzą działalność w ramach: dziecięcego zespołu tanecznego, teatrzyku żywego planu, pracowni plastycznej, zajęć wokalnych, zajęć muzycznych, zajęć modelarskich.

Mieszkańcy mogą również korzystać ze zbiorów Filii Biblioteki Publicznej w Gorzycach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


II. INWENTARYZACJA ZASOBÓW MIEJSCOWOŚCI TRZEŚŃ.

 

 

 

 

 

 

 

 

Rodzaj zasobu

Znaczenie

Obojętne

Małe

Duże

Środowisko przyrodnicze

Walory krajobrazu

X

 

 

Walory klimatu ( mikroklimat, wiatr, nasłonecznienie)

X

 

 

Walory szaty roślinnej ( np. runo leśne)

 

 

X

Cenne przyrodniczo obszary lub obiekty

 

 

X

Świat zwierzęcy ( ostoje, siedliska)

X

 

 

Wody powierzchniowe ( cieki, rzeki, stawy)

 

 

X

Podłoże, warunki hydrogeologiczne

 

X

 

Gleby, kopaliny

X

 

 

Środowisko kulturowe

Walory architektury wiejskiej i osobliwości kulturowe

 

X

 

Walory zagospodarowania przestrzennego

 

X

 

Zabytki

X

 

 

Zespoły artystyczne

 

X

 

Dziedzictwo religijne i historyczne

Miejsca, osoby i przedmioty kultu

 

X

 

Święta, odpusty,

 

 

X

Tradycje, obrzędy, gwara

 

X

 

Legendy, podania i fakty historyczne

 

X

 

Ważne postacie historyczne

 

X

 

Specyficzne nazwy

 

X

 

Obiekty i tereny, infrastruktura

Działki pod zabudowę mieszkaniową

 

 

X

Działki pod domy letniskowe

 

X

 

Działki pod zakłady usługowe i przemysł

 

X

 

Pustostany mieszkaniowe, magazynowe i po przemysłowe

X

 

 

Tradycyjne obiekty gospodarskie wsi (kuźnie, młyny)

 

X

 

Place i miejsca publicznych spotkań

 

X

 

Miejsca sportu i rekreacji

 

X

 

Zaopatrzenie w wodę wsi

 

 

X

Skanalizowanie wsi

 

 

X

Gospodarka, rolnictwo

Specyficzne produkty (hodowle, uprawy polowe)

X

 

 

Znane firmy produkcyjne i zakłady usługowe

 

 

X

Możliwe do wykorzystania odpady poprodukcyjne

X

 

 

Przetwórstwo rolno spożywcze

 

X

 

Grupy producenckie i organizacje rolnicze

 

X

 

Rzemiosło artystyczne

 

X

 

Sąsiedzi i przyjezdni

 

 

 

Korzystne, atrakcyjne sąsiedztwo (duże miasto, arteria)

 

 

X

Ruch tranzytowy w związku ze szlakiem komunikacyjnym

 

 

X

Przyjezdni stali i sezonowi

 

 

X

Instytucje

 

 

 

Placówki opieki społecznej

 

X

 

Szkoły

X

 

 

Świetlice wiejskie

 

X

 

Ludzie, organizacje społeczne

 

 

 

Ochotnicza Straż Pożarna

 

 

X

Koło Gospodyń Wiejskich

 

X

 

Kluby sportowe, koła wędkarskie, stowarzyszenia

 

 

X

Analiza zasobów miejscowości Trześń przeprowadzona została na podstawie informacji zgromadzonych od mieszkańców oraz z Urzędu Gminy Gorzyce. Zasoby Trześni to wszelkie elementy materialne i niematerialne, które mogą być wykorzystane obecnie bądź w przyszłości przy budowaniu czy realizacji publicznych iprywatnych przedsięwzięć odnowy wsi. Dokonując analizy zasobów uwzględniono następujące kategorie: środowisko przyrodnicze, środowisko kulturowe, dziedzictwo religijne ihistoryczne, obiekty, tereny, infrastruktura, gospodarka i rolnictwo, sąsiedzi i przyjezdni, instytucje, ludzie, organizacje społeczne.


III. OPIS I CHARAKTERYSTYKA OBSZARÓW O SZCZEGÓLNYM ZNACZENIU DLA ZASPOKAJANIA POTRZEB MIESZKAŃCÓW WSI TRZEŚŃ.

W miejscowości Trześń można wyróżnić kilka obszarów o szczególnym znaczeniu dla zaspokajania potrzeb mieszkańców, sprzyjających nawiązywaniu kontaktów społecznych, ze względu na położenie oraz cechy funkcjonalno przestrzenne.

Jednym z nich jest Kościół parafialny pw. Świętej Rodziny (patrz: mapa, poz.1)

Trześń obecnie jest jedną z parafii wchodzących w skład diecezji sandomierskiej. Parafia pod wezwaniem Świętej Rodziny erygowana została między 1302 r. a 1325 r. Do parafii należą Furmany, Orliska, Sokolniki, Trześń. Obecnie istniejący kościół murowany w stylu neoromańskim został oddany do użytku w 1899 r. Wokół kościoła znajduje się ogrodzenie z kaplicami murowanymi równocześnie z kościołem. Ostatnie prace remontowe przy kościele wykonano w latach 1988-1989, aktualnie przeprowadzana jest konserwacja zabytkowych polichromii .Parafia posiada akta parafialne od 1785 r. W pobliżu kościoła znajduje się plebania wzniesiona na początku XX wieku w stylu neobarokowym. Począwszy od lat osiemdziesiątych zmieniono pokrycie dachu kościoła wraz z wieżą, odnowiono elewację, wykonano nowe ogrodzenie kościoła, zmodernizowano ogrzewanie, wykonano nowy chodnik procesyjny. Odnowiono kamienny portal wejściowy, ocieplono strop i odnowiono wkościele kaplice św. Barbary i św. Franciszka. Niestety wiele z tych kosztownych inwestycji zniszczyła powódź w 2010r.

Potrzeby edukacyjne mieszkańców sołectwa Trześń zapewnia Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej (patrz: mapa, poz.2). Budynek szkoły, w którym mieści się także przedszkole, został oddany do użytku w 1961 r. W budynku tym znajduje się 8sal lekcyjnych oraz niewielka sala gimnastyczna niespełniająca obecnych standardów. Planowane zmiany w systemie oświaty dotyczące obowiązku szkolnego dla sześciolatków i obowiązku przedszkolnego dla pięciolatków, stawiają przed szkołą i przedszkolem nowe zadania, które napotkają wiele trudności z ich realizacją jeżeli nie będą podjęte działania inwestycyjne.

Na rozległym terenie wokół szkoły znajdują się: boiska, plac zabaw oraz park. Struktura organizacyjna szkoły obejmuje 2 etapy edukacyjne: I etap : edukacja wczesnoszkolna , II etap : klasy IV-VI. Szkoła prowadzi także oddział przedszkolny. Obwód szkoły obejmuje sołectwo Trześń. Organem Prowadzącym szkołę jest Gmina Gorzyce, nadzór pedagogiczny sprawuje Podkarpacki Kurator Oświaty. W szkole pracuje w pełni wykwalifikowana kadra pedagogiczna zapewniająca odpowiedni poziom nauczania. Szkoła oferuje uczniom liczne zajęcia pozalekcyjne: koła przedmiotowe i zainteresowań, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze . Funkcjonuje Szkolny Klub Sportowy oraz UKS ”Zeus”. Działa ludowy zespół taneczny. Uczniowie mają zapewnioną opiekę logopedy, pedagoga. Szkoła organizuje liczne imprezy środowiskowe oraz realizuje projekty z funduszy unijnych.

 

W miejscowości znajduje się Ośrodek Zdrowia (patrz: mapa, poz.3) zapewniający mieszkańcom opiekę lekarzy rodzinnych oraz stomatologa . Budynek ten powstał jako szkoła „Stara szkoła” w Trześni z 1910r. Funkcjonował do roku 1961. Po remoncie w 1996 został rozbudowany i powstały w nim lokale działalności społecznej na parterze i osiem mieszkań w części nadbudowanej i dobudowanej. Naparterze mieści się Ośrodek Zdrowia, gabinet stomatologiczny. W budynku funkcjonuje filia Gminnej Biblioteki Publicznej w Gorzycach. Przez pewien okres mieściła się Poczta Polska, a po likwidacji w tym lokalu mieściło się Biuro Stowarzyszenia Przyjaciół Trześni.

Kolejny obszar zaspokajający potrzeby mieszkańców to Remiza Ochotniczej Straży Pożarnej (patrz: mapa poz.4) położona w centrum wsi Trześń. Budynek znajdujący się obecnie w przebudowie, po modernizacji z powodzeniem będzie pełnił szereg funkcji, zgodnych z potrzebami lokalnymi a mianowicie: był miejscem działań szkoleniowych, edukacyjnych i integracyjnych dla mieszkańców, stał się siedzibą lokalnych organizacji społecznych, które nie mają miejsca na prowadzenie działalności statutowej, stał się miejscem organizacji wystawy prezentującej dorobek kulturowy i historyczny miejscowości (Izba Regionalna). Dobre położenie w środku wsi, obok ogródka jordanowskiego może z powodzeniem pełnić miejsce centralnego ośrodka spotkań. W niedalekiej odległości od remizy znajduje się boisko LZS (patrz: mapa, poz.5) na którym odbywają się imprezy sportowe oraz zawody strażackie.

 

 

Obszary o szczególnym znaczeniu dla zaspokajania potrzeb mieszkańców wsi Trześń:

 

Legenda:

 

1.Kościół parafialny pw. Świętej Rodziny.

2. Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej.

3. Ośrodek Zdrowia.

4. Remiza Ochotniczej Straży Pożarnej.

5. Boisko LZS.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


IV. ANALIZA MOCNYCH I SŁABYCH STRON (SWOT).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mocne Strony Sołectwa Trześń

Słabe Strony Sołectwa Trześń

· Położenie w pobliżu miast – Tarnobrzega, Sandomierza, Stalowej Woli - łatwiejszy dostęp do pracy, usług, edukacji, etc.

· Dysponowanie terenami pod budownictwo i działalność gospodarczą (nieuciążliwa)

· Posiadanie obiektów zabytkowych (spichlerz, kościół, dworek)

· Pełna infrastruktura techniczna (woda, gaz, telefony, kanalizacja, Internet)

· Miejscowość zadbana i czysta

· Szlaki komunikacyjne (droga krajowa, drogi powiatowe, gminne)

· Działalność organizacji pozarządowych zrzeszających mieszkańców (OSP ,LZS, SPWT)

· Liczne firmy (cegielnie, handlowe, usługowe, produkcyjne)

· Instytucje publiczne: przedszkole, szkoła podstawowa, biblioteka

· Parafia zlokalizowana na terenie miejscowości

· Tradycje regionalizmu, w tym działający twórcy: p. Puk, p. Pikus

· Doświadczenie i umiejętności instytucji w pozyskiwaniu środków pomocowych

· Niebezpieczny odcinek drogi krajowej – zagrożenie dla zdrowia i życia,

· Niewykorzystane i zdewastowane budynki i obiekty zabytkowe (ośrodek zdrowia, stare „prezydium”, obiekty zabytkowe w rękach prywatnych)

· Słabe wyposażenie ogródka jordanowskiego

· Stadion sportowy bez infrastruktury izaplecza

· Brak miejsca do rekreacji, spotkań mieszkańców, zajęć sportowych

· Mała aktywność społeczeństwa

· Brak promocji i reklamy miejscowości

· Brak oferty kulturalnej adresowanej do dzieci, młodzieży i dorosłych

· Brak możliwości pozaszkolnej edukacji dzieci

· Zły stan rowów melioracyjnych

 

 

Szanse dla Sołectwa Trześń

Zagrożenia dla Sołectwa Trześń

· Wykorzystanie potencjału i atutów położenia w sąsiedztwie miast: Sandomierz, Stalowa Wola, Tarnobrzeg (praca / edukacja / kultura)

· Zwiększanie się dostępności do kapitałów iśrodków pomocowych dla inicjatyw lokalnych i obszarów wiejskich, w tym pochodzących z Unii Europejskiej

· Pozytywne zmiany w sferze świadomości społecznej w zakresie kształcenia się i podnoszenia kwalifikacji

· Atrakcyjne, stałe inicjatywy dla dzieci i młodzieży

· Zagrożenie powodziowe

· Słaba promocja regionu realizowana przez instytucje regionalne

· Migracja wykształconej młodzieży zagranicę i do większych aglomeracji w kraju

· Niewykorzystane obiekty zabytkowe znajdujące się na terenie sołectwa Trześń, będące własnością osób prywatnych

· Słabe więzi międzyludzkie, brak umiejętności samoorganizowania się, oraz poczucia przynależności do wspólnoty

 

 

Przeprowadzona analiza SWOT wskazuje na konieczność podejmowania wTrześni działań mających na celu pobudzenie aktywności społecznej oraz zaspokojenie potrzeb kulturalnych, edukacyjnych i sportowo – rekreacyjnych mieszańców. Korzystnym dla miejscowości będzie zagospodarowanie posiadanych terenów na cele kulturalno – rekreacyjne. Należy przedsięwziąć kroki mające na celu zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych a także poszerzyć ofertę zajęć pozaszkolnych. Wskazane jest tworzenie warunków sprzyjających pełnemu rozwojowi fizycznemu, społecznemu i psychicznemu mieszkańców Trześni.

Wnioski z badania ankietowego mieszkańców sołectwa Trześń:

Priorytetowe działania do podjęcia dla rozwoju miejscowości Trześń

Działanie

Liczba wskazań

Remonty wałów i rowów melioracyjnych

1097

Budowa pełnowymiarowej sali gimnastycznej wraz z jej otoczeniem (boisko wielofunkcyjne)

989

Budowa chodników w terenie zabudowanym i rozbudowa oświetlenia ulicznego

989

Remont kościoła parafialnego

876

Remont i rozbudowa szkoły podstawowej

823

Budowa nowych placów zabaw

691

Budowa dróg asfaltowych w terenach zabudowanych

656

Ścieżka rowerowo – piesza wzdłuż ulicy Gorzyckiej

556

Rozbudowa infrastruktury LZS (nowe boiska, szatnia, miejsca do siedzenia, etc)

497

Utworzenie Trześniowskiej Izby Regionalnej

316

 


V. WIZJA ROZWOJU WSI – JAKA MA BYĆ WIEŚ TRZEŚŃ?

 

T R Z E Ś Ń -zintegrowana, kulturalna i aktywna społeczność lokalna oraz dobre warunki do życia i pracy.

 

 

 


VI. STRATEGICZNE OBSZARY ROZWOJU MIEJSCOWOŚCI

Obszar I . Lokalna infrastruktura techniczna.

Uzasadnienie: Zarówno w czasie spotkań warsztatowych jak i z analizy ankiet wynika, że ważnym elementem postrzegania jakości życia i zamieszkiwania jest infrastruktura techniczna typu: drogi, kanalizacja, chodniki, oświetlenie. Mieszkańcy oczekując warunków życia porównywalnych do życia w mieście wskazują na bieżące mankamenty związane z infrastrukturą, upatrując zmian w lokalnych władzach samorządowych. Pojawiającym się problemem jest również sposób planowania inwestycji – kolejność działań w tym, kierunku podejmowanych przez instytucje odpowiedzialne za utrzymanie infrastruktury. O ile możliwość szybkiego i natychmiastowego zaspokojenia potrzeb w tym zakresie jest mało możliwe, nawet przy aktywnym pozyskiwaniu środków z UE to wypracowanie zasad (kolejności) prowadzonych działań inwestycyjnych wydaje się być działaniem możliwym do realizacji z poziomu sołectwa – wybierania takich przedsięwzięć, które odpowiadają na jak największe potrzeby największej grupy mieszkańców. Drugim aspektem powiązanym z inwestycjami jest zmobilizowanie mieszkańców do większej aktywności, też w zakresie współfinansowania lokalnych inwestycji.

Rekomendowane zadania do realizacji:

 

Zadanie

Co należy wykonać

(propozycje)

Kto odpowiada za realizację

Jakie działania zostaną podjęte przez instytucje sołeckie

1. Likwidacja zagrożeń na drodze krajowej nr 77 przebiegającej przez miejscowość Trześń – na granicy z miastem Sandomierz

- Wybudować chodnik na odcinku od mostu do drugiego zakrętu i połączyć z chodnikiem od strony Sandomierza,

- „wyprostować” drogę

GDDKiA Oddział Kielce

Skierować, za pośrednictwem Gminy Gorzyce, w/w problemy do właściciela drogi

2. Utworzenie kompleksu sportowo - rekreacyjnego

- Budowa sali gimnastycznej i boiska sportowego oraz zagospodarowanie terenu wokół tych obiektów(park wiejski, boisko, plac zabaw).

Samorząd gminy

- Monitorowanie władz samorządowych w celu przyspieszenia działań w tym kierunku

 

3. Remont i rozbudowa Szkoły Podstawowej

- Dobudowanie świetlicy ibiblioteki na istniejącym obiekcie

- wykonanie termoizolacji

budynku

 

 

Samorząd Gminy Gorzyce

- Stałe monitorowanie władz samorządowych w celu realizacji inwestycji

 

4. Modernizacja stadionu sportowego LZS

 

- budowa ławek

- modernizacja płyty boiska

- ogrodzenie obiektu

 

 

 

GOSiR Gorzyce

Władze LZS

- Wprowadzenie inwestycji modernizacyjnej do finansowania z budżetu w latach 2011-2015

- Podpisanie porozumienia o współpracy na rzecz modernizacji stadionu (lokalna instytucja – LZS – samorząd gminy) i samodzielne (na podstawie udzielonych pełnomocnictw) występowanie o środki z funduszy pomocowych na modernizację stadionu

 

5. Remonty wałów i rowów melioracyjnych

 

- Odnowienie urządzeń

- Modernizacja urządzeń w celu zapobieżeniu powodzi

 

 

Podkarpacki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Rzeszowie

- Stałe monitowanie władz samorządowych w celu przyspieszenia działań w tym kierunku

 

6. Budowa nowych placów zabaw (plac remizy, park przyszkolny)

 

- Montaż nowych urządzeń

 

- Władze Szkoły Podstawowej

- Samorząd Gminy

- Wprowadzenie inwestycji do finansowania z budżetu w latach 2011-2015

- Podpisanie porozumienia o współpracy na rzecz budowy placów zabaw (lokalna instytucja – szkoła – samorząd gminy)

 

7. Budowa dróg asfaltowych i chodników na terenach zabudowanych

- Określenie kluczowych dróg i chodników, biorąc za kryterium liczbę mieszkańców korzystających z nowych urządzeń oraz stopień zorganizowania mieszkańców w lokalne komitety budowy

- Realizacja inwestycji zgodnie z ustalonym harmonogramem

 

 

Samorząd Gminy Gorzyce

- Stałe monitowanie władz samorządowych w celu realizacji inwestycji zgodnie z harmonogramem przygotowanym przez samorząd sołectwa

 

8. Remont kościoła parafialnego

- Powołanie grupy roboczej np. remontu

- Określenie potencjalnych członków Komitetu Remontu Kościoła

- Powołanie Komitetu

Proboszcz Parafii (właściciel obiektu)

Samorząd sołectwa

 

- Doprowadzenie do utworzenia Komitetu Remontu Kościoła

 

9. Poprawa funkcjonalności i estetyki budynku komunalnego obejmującego filię biblioteki, ośrodek zdrowia i mieszkań komunalnych

 

- - Wykonanie termomodernizacji

- obiektu

 

Samorząd Gminy Gorzyce

- Monitorowanie władz samorządowych w celu przyspieszenia działań w tym kierunku

10. Remont Świetlicy Wiejskiej wraz z jej otoczeniem

- modernizacja Ogródka Jordanowskiego

- montaż nowych urządzeń i nawierzchni

- remont sali przy remizie strażackiej

Samorząd Gminy Gorzyce

- Monitorowanie władz samorządowych

 

Obszar II - Integracja społeczności lokalnej i wzrost jej aktywności.

Uzasadnienie: W 2010 r. miejscowość Trześń znów doświadczyła powodzi, która zalała całkowicie tereny wsi. Negatywne doświadczenia, te poza stratami materialnymi z poprzedniej powodzi jeszcze bardziej wystawiły na próbę społeczeństwo i jego organizację - zarówno struktury administracyjne jak i nieformalne więzi społeczne, normy i wartości. Brak poczucia solidarności wspołeczeństwie i brak zdolności ludzi do samoorganizacji przyczyniał się do rozbicia wspólnych działań mieszkańców, ich współpracy i aktywności na rzecz lokalnej wspólnoty.

W analizie SWOT znalazło odzwierciedlenie w zapisie: „Mała aktywność społeczeństwa” (po stronie słabych stron miejscowości). Jednocześnie, upatrywanie szansy w „Środki pomocowe dla inicjatyw lokalnych i obszarów wiejskich” (po stronie szans dla rozwoju), wymaga nie tylko dysponowania sprawnymi organizacjami pozarządowymi, zdolnymi do aplikowania o wsparcie na projekty lokalne ale przede wszystkim lokalnej integracji, która umożliwiać może aprobatę dla działań instytucji i organizacji lokalnych. Tylko wówczas następować może wzrost aktywności mieszkańców – udział w lokalnych inicjatywach czy też pozytywny odbiór podejmowanych inicjatyw ze strony lokalnych organizacji.

Rekomendowane zadania do realizacji:

Zadanie

Co należy wykonać

(propozycje)

Kto odpowiada za realizację

Jakie działania zostaną podjęte przez instytucje sołeckie

1. Organizacja szkoleń , w tym wyjazdów edukacyjnych dla grupy mieszkańców – potencjalnych liderów lub partnerów w realizacji działań na terenie miejscowości

- Opracowanie projektu i aplikacji konkursowej

- Określeniu potencjalnych uczestników

- Wdrożenie – realizacja projektu

LZS, Radni, Rada Sołectwa Straż Pożarna, SPWT

- Przygotowanie wniosków aplikacyjnych

- Rozpoznanie przyszłych uczestników zajęć

- Pomoc w realizacji projektu (udostępniane sal, etc.)

2. Realizacja projektów polegających na regrantingu czyli możliwości sfinansowania małych, lokalnych inicjatyw

- Zdefiniowanie obszarów będących w zainteresowaniu mieszkańców (np. edukacyjne, integracyjne, dla dzieci, dla młodzieży, etc.)

- Przygotowanie aplikacji konkursowej

- Realizacja projektu

LZS, Radni, Rada Sołectwa Straż Pożarna, SPWT

- Przygotowanie wniosków aplikacyjnych

- Rozpoznanie przyszłych uczestników zajęć

- Pomoc w realizacji projektu (udostępniane sal, etc.)

3. Włączanie społeczeństwa lokalnego do pracy na rzecz swojego środowiska

 

- Określenie działań wolontariatu

- Określenie bezpośrednich odbiorców inicjatyw

- Włączanie innych do bieżącej działalności lokalnych organizacji

Liderzy lokalnych organizacji oraz radni i członkowie Rady Sołeckiej

- Wspieranie inicjatyw realizowanych przez inne organizacje

- Pomoc w opracowywaniu aplikacji konkursowych

4. Kultywowanie imprez o charakterze sportowo- rekreacyjnym, patriotycznym i rodzinnym

- Organizacja Dni Trześni w czasie Święta 3-Majowego

- Organizacja imprez okolicznościowych: Dzień Dziecka, Dzień Matki, Dzień strażaka, etc

- Organizacja wspólnych imprez np. Sylwester, Wigilia dla Osób samotnych (starszych), Dożynki, etc

Liderzy lokalnych organizacji oraz radni i członkowie Rady Sołeckiej

- Wspieranie inicjatyw realizowanych przez inne organizacje

- Pomoc w opracowywaniu aplikacji konkursowych

 

Obszar III - Poprawa atrakcyjności zamieszkiwania na terenie sołectwa Trześń.

Uzasadnienie: Badania przeprowadzone na podstawie ankiet w ramach realizacji niniejszego projektu wskazują, iż mieszkańcy oczekują od przedstawicieli lokalnej władzy (radni, rada sołecka, sołtys, samorząd gminy) nie tylko działań związanych z infrastrukturą ale również przedsięwzięć, które uatrakcyjnią zamieszkiwanie w miejscowości w takim obszarze jak: edukacja, rekreacja, poprawa czystości. Przeprowadzona, z udziałem liderów analiza SWOT również potwierdza te oczekiwania. W analizie tej odnajdziemy informację, iż do słabych stron miejscowości zalicza się:

· stadion sportowy bez infrastruktury i zaplecza,

· brak oferty kulturalnej,

· brak możliwości pozaszkolnej edukacji dzieci,

· brak sali gimnastycznej umożliwiającej realizację ogólnodostępnych zajęć sportowych i rekreacyjnych.

Postawa oczekiwań, aby zamieszkiwanie w miejscowości Trześń było równie atrakcyjne co w sąsiednim Sandomierzu wynika nie tylko z chęci zapewnienia „wygodnego życia” ale przede wszystkim z potrzeby zapewnienia takich warunków życia, aby było ono atrakcyjne dla młodych ludzi, którzy, aktualnie, mając możliwość wyboru, często decydują się na migracje do dużych ośrodków miejskich w kraju czy też emigrują za granicę (często spowodowane poszukiwaniem pracy).

 

Rekomendowane zadania do realizacji:

Zadanie

Co należy wykonać

(propozycje)

Kto odpowiada za realizację

Jakie działania zostaną podjęte przez instytucje sołeckie

1. Organizacja imprez o charakterze kulturalnym i sportowo- rekreacyjnym dla wszystkich mieszkańców oraz zajęć pozalekcyjnych dla dzieci i młodzieży

 

- Opracowanie projektu i aplikacji konkursowych

- Określeniu potencjalnych uczestników

- Wdrożenie – realizacja projektu

LZS, Radni, Rada Sołectwa Straż Pożarna, SPWT

- Przygotowanie wniosków aplikacyjnych

- Rozpoznanie przyszłych uczestników zajęć

- Pomoc w realizacji projektu (udostępniane sal, etc.)

 

 

2. Poprawa czystości i estetyki sołectwa

 

- Określenie głównych obszarów poprawy estetyki sołectwa

- Przygotowanie projektu oddziaływującego na świadomość mieszkańców

- Wdrożenie projektu

Lokalni liderzy

- Wspieranie inicjatyw realizowanych przez inne organizacje

- Pomoc w opracowywaniu aplikacji konkursowych

 

3. Lepsza promocja sołectwa na zewnątrz oraz budowanie wizerunku wsi jako atrakcyjnego miejsca do zamieszkiwania

i pracy

- Opracowanie strony www sołectwa

- Zebranie dokumentacji opisowej o sołectwie

- Wydanie broszury prezentującej Trześń

- Utworzenie wystawy prezentującej dorobek wsi

 

 

 

 

 

LZS, Radni, Rada Sołectwa Straż Pożarna, SPWT

- Przygotowanie wniosków aplikacyjnych

- Rozpoznanie przyszłych uczestników zajęć

- Pomoc w realizacji projektu (udostępniane sal

 

 


VII. ZADANIE I PROJEKT DO REALIZACJI.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nazwa zadania

,,Budowa kompleksu sportowo-rekreacyjnego wmiejscowości Trześń”

Zakres rzeczowy

1. Budowa sali gimnastycznej wraz z zapleczem.

2. Budowa wielofunkcyjnego boiska sportowego.

3. Infrastruktura towarzysząca (parkingi, oświetlenie terenu, ogrodzenie, itp.).

Realizator

Gmina Gorzyce

Partnerzy, sprzymierzeńcy

- Sołtys i Rada Sołecka wsi Trześń,

- Dyrektor Szkoły Podstawowej w Trześni wraz z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców,

- organizacje społeczne działające na terenie miejscowości Trześń.

Opis zadania

Uzasadnienie

 

Zadanie pn. „Budowa kompleksu sportowo-rekreacyjnego w miejscowości Trześń” zostało wskazane przez mieszkańców jako jedno z najważniejszych mających służyć rozwojowi miejscowości Trześń. Ogólnodostępne obiekty sportowe umożliwiają zaspokajanie potrzeb mieszkańców w zakresie sportu i rekreacji. W tych obiektach można będzie także realizować zajęcia o charakterze kulturalnym.

 

Usytuowanie planowanej inwestycji tj. sali gimnastycznej wraz
z zapleczem oraz boiska wielofunkcyjnego w sąsiedztwie budynku szkoły podstawowej ma dodatkową zaletę, że w sposób wygodny z obiektów tych będą mogli korzystać również dzieci ze szkoły podstawowej.

 

Podstawowym problemem uzasadniającym realizacje projektu jest niewystarczająca ilość i jakość obiektów infrastruktury sportowej w miejscowości Trześń - gmina Gorzyce, co uniemożliwia rozwój oferty sportowo-rekreacyjnej dla społeczności lokalnej, a w szczególności dzieci i młodzieży. Rozwiązanie tych problemów jest odpowiedzią na potrzeby i oczekiwania mieszkańców (zidentyfikowane w strategii rozwoju gminy oraz wynikających z przeprowadzonych badań ankietowych).

Pojawia się więc konieczność wyrównywania dysproporcji w dostępie do nowoczesnej infrastruktury sportowej na terenach wiejskich w celu zwiększenia możliwości rozwojowych tych obszarów.

Główną przyczyną realizacji projektu jest niewystarczająca powierzchnia w stosunku do potrzeb istniejących obiektów oraz brak wystarczających środków własnych na realizację przedsięwzięcia.

Aktualna sytuacja w zakresie infrastruktury sportowej uniemożliwia pełne wykorzystanie i rozwój potencjału dzieci i młodzieży oraz wzrostu funkcji infrastruktury w relacji do społeczności lokalnej, stąd objęcie przedmiotem projektu sali gimnastycznej oraz boiska sportowego wielofunkcyjnego (piłka nożna, ręczna, siatkowa, koszykowa), które poza funkcjami sportowymi będą mogły służyć szerszej społeczności lokalnej – organizowanie gminnych turniejów sportowych dla dzieci i młodzieży i imprez kulturalno-rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży np. z okazji Dnia Dziecka, oraz turniejów sportowych dla amatorów (osoby dorosłe), organizowanie rodzinnych imprez kulturalno-rekreacyjnych „Trześniowski majówki”, dożynki, koncert zespołów artystycznych działających przy Gminnym Ośrodku Kultury w Gorzycach.

W zależności od możliwości finansowych Gminy Gorzyce (środki własne) oraz środki możliwe do pozyskania z zewnętrznych źródeł wskazane zadanie może zostać podzielone na etapy.

Zasadniczym etapem mogą przykładowo być:

1. Budowa sali gimnastycznej wraz z zapleczem.

2. Budowa wielofunkcyjnego boiska sportowego.

3. Infrastruktura towarzysząca (parkingi, oświetlenie terenu, ogrodzenie, itp.).

Grupy docelowe

Mieszkańcy sołectwa Trześń: dzieci, młodzież, dorośli – ponad 1500 osób

Cele

 

Celem projektu jest zapewnienie dostępu do nowoczesnej infrastruktury sportowej na terenie miejscowości Trześń.

 

Cele szczegółowe:

 

· zwiększenie atrakcyjności miejscowości Trześń,

· ograniczenie dysproporcji terytorialnych przez poprawę jakości i dostępności infrastruktury sportowo-rekreacyjnej dla ogółu mieszkańców(w tym dla niepełnosprawnych).

 

Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia dostępności mieszkańców do obiektów sportowych i rekreacyjnych oraz do wzmocnienia istniejących więzi regionalnych przez wykorzystanie istniejących narzędzi komunikacji i partycypacji społecznej tj. poprzez organizację corocznych cyklicznych imprez o charakterze integracyjnym i promocyjnym, organizacja spartakiad sportowych itp.

 

Realizacja zadania w ramach budowy kompleksu sportowo-rekreacyjnego pozwoli na:

 

1. organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych,

2. organizowanie zajęć sportowych i rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży,

3. rozwijanie indywidualnych zdolności i zainteresowań w dziedzinie sportu i rekreacji,

4. zapewnienie rozwoju fizycznego dzieci, młodzieży i dorosłych uzdolnionej sportowo.

Planowane działania

Przygotowanie projektu technicznego.

Wystąpienie z wnioskiem aplikacyjnym.

Szacowany koszt oraz źródła finansowania

2.000.000 zł

Środki Unii Europejskiej :

PROW na lata 2007-2013,

RPO na lata 2007-2013 ,

środki budżetu państwa: Ministerstwo Sportu i Turystyki

 

 

Planowane rezultaty

Wyniki ilościowe

 

Zorganizowane stałe formy aktywności to jest: imprezy , mecze, występy, przedstawienia, itp. o charakterze sportowym i kulturalnym dla ponad 1500 osób.

 

Efekty dodatkowe

Wzmocniona współpraca i aktywność mieszkańców i lokalnego środowiska;

Uruchomione stałe formy zajęć dla dzieci i młodzieży i dorosłych;

Realizowane cykliczne imprezy masowe dla mieszkańców;

Zwiększona aktywność istniejących organizacji społecznych;

 

Plan działania

Działanie:

 

Termin:

Opracowanie koncepcji projektu

 

Do 30.04.2011r.

 

Przygotowanie projektów technicznych

 

Do 30.09.2011r.

Wystąpienie z wnioskiem aplikacyjnym

2011-2015

 


VIII. DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA TERENÓW SOŁECTWA TRZEŚŃ.

 

 

 

 

 

 

 

 

Szkoła Podstawowa

 

 

Tereny przy szkole

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kościół parafialny

 

 

 

 

Boisko LZS

 

Ośrodek Zdrowia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przyjęto uchwałą Zebrania Wiejskiego w dniu …………………

 

…………………………………

Przewodniczący Zebrania

.

TŁUMACZ JĘZYKA MIGOWEGO W URZĘDZIE GMINY

Osoby niesłyszące przy załatwianiu administracyjnych spraw mogą skorzystać z pomocy tłumacza migowego.

Wystarczy zgłosić chęć skorzystania z tej usługi 3 dni przed planowaną wizytą w Urzędzie Gminy osobiście lub korzystając z pomocy osoby trzeciej dzwoniąc pod numer (15) 8362 075, a także wysyłając faks pod numer (15) 8362 209 oraz e-maila na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

KALENDARZ WYDARZEŃ

Lipiec 2024
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka) o celu ich przechowywania i sposobie zarządzania poniżej.

Jeżeli nie zgadzasz się na taki układ - zmień konfigurację swojej przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Polityka Prywatności określa warunki dotyczące użytkowania serwisu internetowego przez użytkowników końcowych. Korzystając w dowolny sposób z niniejszego serwisu internetowego użytkownik końcowy akceptuje warunki określone w poniższej Polityce Prywatności.

Ochrona danych osobowych

Dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie na podstawie informacji przekazanych przez użytkownika serwisu internetowego. Przekazanie informacji obejmujących dane osobowe jest dobrowolne. Do informacji tych należą np. imię i nazwisko, adres e-mail lub numer telefonu. Cel wykorzystania danych osobowych jest określony w nagłówku formularza zamieszczonego w serwisie internetowym. Najczęściej jest to subskrypcja wiadomości z serwisu za pomocą poczty e-mail lub krótkich wiadomości tekstowych SMS albo dostęp do wybranych podstron serwisu dla zalogowanych użytkowników. Dane osobowe nie są zbierane automatycznie.

Pliki cookies

Pliki cookies (w dosłownym tłumaczeniu z j. angielskiego: ciasteczka) są to małe pliki tekstowe, przesyłane do urządzenia użytkownika końcowego podczas odwiedzania przez niego serwisu internetowego. Pliki cookies zawierają m.in. adres strony internetowej z której pochodzą, ustawienia dokonane przez użytkownika serwisu dotyczące układu strony, rozmiaru tekstu, kolorów, wersji kontrastowej, dane wpisywane do formularzy oraz wartość, którą jest zazwyczaj automatycznie wygenerowana unikalna liczba. Mechanizm cookies nie pobiera jakichkolwiek danych osobowych ani żadnych informacji poufnych z urządzenia użytkownika końcowego.

Korzystając z serwisu internetowego użytkownik końcowy wyraża zgodę na wykorzystywanie plików cookies.

Użytkownik końcowy ma możliwość korzystania z serwisu internetowego bez wykorzystywania plików cookies, ale oznacza to, że niektóre funkcje serwisu nie będą działać poprawnie. Użytkownik końcowy może samodzielnie i w każdym czasie zmienić ustawienia dotyczące plików cookies, jak również może usunąć pliki cookies korzystając z dostępnych funkcji w przeglądarce internetowej, której używa. W przypadku nie wyrażenia zgody na korzystanie z plików cookies, użytkownik końcowy winien zaznaczyć w ustawieniach przeglądarki opcję odrzucania plików cookies lub sygnalizowania ich przesłania.

Niniejszy serwis internetowy może stosować następujące pliki cookies:

$1a.     pliki uwierzytelniające - wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania użytkownika końcowego w serwisie internetowym oraz do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu;

$1b.     pliki statystyczne - wykorzystywane do zbierania informacji o sposobie korzystania użytkownika końcowego z serwisu internetowego;

$1c.     pliki funkcjonalne - wykorzystywane do zapamiętania wybranych przez użytkownika końcowego ustawień i personalizację interfejsu użytkownika, np. w zakresie wybranego języka, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej, itp.

W celu zarządzania ustawieniami plików cookies wybierz z listy oficjalnych stron internetowych producentów najczęściej używanych przeglądarek internetowych aplikację, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami producenta:

Urządzenia mobilne:

Narzędzia i treść z innych firm

Niniejszy serwis internetowy może zawierać przyciski, narzędzia lub treści kierujące do usług innych firm, m.in. Facebook (przycisk „Lubię to”), Google (Google Maps, Google Analitycs, Google Translate), Youtube (filmy), IVONA Software (webreader), Stat24 (statystyki), Payu (płatności elektroniczne). Korzystanie z aplikacji innych firm może powodować przesyłanie informacji do urządzenia użytkownika końcowego przez zewnętrzny podmiot. Informacji na temat wykorzystania plików cookies przez zewnętrzne aplikacje należy szukać w polityce prywatności danego podmiotu.

Prawa autorskie

Zawartość serwisu internetowego (teksty, grafiki, muzyka, filmy) oraz wszystkie jej fragmenty a także mechanizmy i oprogramowanie używane w serwisie internetowym są objęte ochroną, wynikającą z przepisów polskiego i międzynarodowego prawa autorskiego.

Zgodnie z przepisami prawa autorskiego oraz przepisami o ochronie baz danych, użytkownik końcowy otrzymuje niewyłączną, ograniczoną licencję na korzystanie z serwisu wyłącznie w celach prywatnych, bez możliwości samodzielnego pobierania lub zapisywania stron oraz dokonywania ich modyfikacji.

Użytkownik końcowy serwisu internetowego, bez zgody właściciela serwisu nie posiada prawa do odsprzedaży lub wykorzystania w celach komercyjnych serwisu internetowego i jego zawartości.

Właściciel serwisu internetowego udziela ograniczonego, odwoływalnego, niewyłącznego prawa do tworzenia linku do serwisu internetowego, o ile nie przedstawia on właściciela serwisu w sposób fałszywy, mylący i niezgodny z prawdą.

Wykorzystanie niniejszego serwisu internetowego w sposób, który naruszałby w/w warunki albo wszelkie obowiązujące prawa lub przepisy, a także w sposób, który powoduje albo może spowodować uszkodzenie serwisu internetowego, przerwę lub zakłócenia w pracy jest zabronione.