W Gminie Gorzyce w ramach projektu systemowego pn.
„ Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów
klas I-III szkół podstawowych w Gminie Gorzyce”
W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach. Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty.
.
Projektem objęci zostali uczniowie i uczennice klas I – III szkół podstawowych w Gminie Gorzyce, 254 dzieci (129 uczennic i 125 uczniów). W poszczególnych zajęciach specjalistycznych biorą udział te dzieci, u których zdiagnozowano określone problemy lub szczególne uzdolnienia matematyczno-przyrodnicze i artystyczne. Dobór dzieci do uczestnictwa w projekcie został dokonany w oparciu o przeprowadzoną przez wszystkie szkoły diagnozę.
Wyniki diagnozy wykazały, iż niezbędne jest przeprowadzenie specjalistycznych zajęć, wspomagających pracę szkoły w zakresie indywidualizacji nauczania i wychowania uczniów klas I – III szkół podstawowych.
Udział uczniów w projekcie jest bezpłatny. W 9 rodzajach zaplanowanych zajęć, łącznie 1744 godz.( z czego: w roku 2012 - 654 godz., w roku 2013 - 1.090 godz)., bierze udział 254 uczniów. Każdy uczeń ma prawo uczestniczyć w kilku zajęciach. Realizacja projektu ułatwia dzieciom przejście do systemu kształcenia obowiązującego w klasach IV-VI, co docelowo przyczynia się do poprawy wyników sprawdzianu przeprowadzonego na koniec VI klasy szkoły podstawowej (w szczególności uczniów mających problemy w nauce). Wzbogacenie bazy dydaktycznej szkół przyczynia się do wyrównania szans edukacyjnych uczniów.
Założenia projektu:
We wszystkich szkołach wprowadzone zostały standardy określone w „Zasadach przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych w zakresie indywidualizacji nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych” autorstwa Instytucji Zarządzającej PO KL:
Standard I – w szkole działa zespół nauczycieli odpowiedzialny za opracowanie, wdrożenie i realizację procesu nauczania i wychowania uczniów klas I –III . Nauczyciele rozpoznają potrzeby uczniów i opracowują bądź modyfikują programy nauczania.
Standard II – Nauczyciele prowadzący zajęcia w poszczególnych klasach realizują opracowany program, w tym indywidualizują pracę z uczniem, dostosowując ją do potrzeb i możliwości dziecka.
Standard III - nauczyciele doskonalą swoje umiejętności zawodowe w zależności od potrzeb.
Wprowadzany projekt pozwoli na realizacje pozostałych dwóch standardów tj.
Standard IV - doposażenie bazy dydaktycznej klas I –III w sprzęt i pomoce, które posłużą do realizacji zajęć z dziećmi.
Standard V – Szkoła zrealizuje ofertę zajęć dodatkowych, wspierających indywidualizacje procesu dydaktycznego, opracowana przez zespół nauczycieli danej szkoły.
Rodzaje zajęć:
Zaj. 1 - zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji,
Zaj. 2 - zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych,
Zaj. 3 - zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy,
Zaj. 4 - gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy,
Zaj. 5 -zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej,
Zaj.6 -zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych,
Zaj.7 - zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów zdolnych z języka polskiego
Zaj.8 - zajęcia artystyczne- rozwijające zainteresowania teatralne
Zaj.9 - zajęcia artystyczne- rozwijające zainteresowania plastyczne
Szkoła Podstawowa nr l im. ks. Adama Osetka w Gorzycach
- Zajęcia dodatkowe dla dzieci ze specyficznymi trudności w czytaniu i pisaniu w tym zagrożonych ryzykiem dysleksji-32 godz.
- Dodatkowe zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy-32 godz.
- Dodatkowe zajęcia z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy-32 godz.
- Dodatkowe zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie zdolnych z zajęć matematyczno-przyrodniczych-32 godz.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła II w Gorzycach
- Zajęcia dodatkowe dla dzieci ze specyficznymi trudności w czytaniu i pisaniu w tym zagrożonych ryzykiem dysleksji-128 godz.
- Dodatkowe zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy-96 godz.
- Dodatkowe zajęcia z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy-160 godz.
- Dodatkowe zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów zdolnych matematycznie-128 godz.
- Dodatkowe zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów zdolnych z języka polskiego-128 godz.
- Dodatkowe zajęcia rozwijające zainteresowania teatralne-64 godz.
- Dodatkowe zajęcia rozwijające zainteresowania plastyczne-64 godz.
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Trześni
1. Dodatkowe zajęcia z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy-64 godz.
2. Dodatkowe zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów zdolnych matematycznie-32 godz.
3. Dodatkowe zajęcia rozwijające zainteresowania plastyczne -32 godz.
4. Dodatkowe zajęcia psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej -32 godz.
Szkoła Podstawowa im. ks. Jana Twardowskiego w Sokolnikach
- Dodatkowe zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy-64 godz.
- Dodatkowe zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów zdolnych matematycznie-48 godz.
- Dodatkowe zajęcia rozwijające zainteresowania teatralne-32 godz.
- Dodatkowe zajęcia rozwijające zainteresowania plastyczne -32 godz.
Zespół Szkół we Wrzawach-Szkoła Podstawowa
1. Zajęcia dodatkowe dla dzieci ze specyficznymi trudności w czytaniu i pisaniu w tym zagrożonych ryzykiem dysleksji-64 godz.
2. Zajęcia dodatkowe dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych-64 godz.
3. Dodatkowe zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy-64 godz.
4. Dodatkowe zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów zdolnych z języka polskiego- 64 godz.
Szkoła Podstawowa im. Stanisława Jachowicza w Furmanach
- Zajęcia dodatkowe dla dzieci ze specyficznymi trudności w czytaniu i pisaniu w tym zagrożonych ryzykiem dysleksji-64 godz.
- Dodatkowe zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych-64 godz.
- Dodatkowe zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy -64 godz.
- Dodatkowe zajęcia z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy -32 godz.
- Dodatkowe zajęcia psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej-32 godz.
W okresie od 1 października do 31 grudnia 2012 r. przeprowadzono łącznie 654 godz. zajęć dodatkowych we wszystkich szkołach podstawowych w Gminie Gorzyce, w których wzięło udział 254 uczniów.
Poniżej przedstawiamy zdjęcia z prowadzonych zajęć dodatkowych w poszczególnych placówkach.
Terapia logopedyczna - Celem zajęć było utrwalenie głoski „R” w grupach spółgłoskowych – tr, - dr, -pr, br, w śródgłosie w wyrazach, za pomocą multimedialnego programu komputerowego „Logopedia”.
Zajęcia rozwijające zdolności matematyczno-przyrodnicze -celem zajęć było utrwalanie tabliczki mnożenia oraz dodawania i odejmowania do 1000 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Na zajęciu wykorzystano Pusy i klocki Logiko.
Zajęcia z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu – podczas zajęć utrwalana była pisownia dwuznaków sz, cz, ch, dż, dź, rz korzystając z zeszytu ćwiczeń „Ortograffiti” z Bratkiem.
Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej.
Podczas zajęć wykonywano ćwiczenia zwiększające ruchomość kręgosłupa, a także ćwiczenia kontrolujące umiejętności przyjmowania prawidłowej postawy.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła II w Gorzycach
Jedna z klasopracowni nauczania początkowego została wyposażona w tablicę interaktywną i Board z rzutnikiem oraz laptop. Są to bardzo skuteczne narzędzia edukacyjne, dzięki którym zostają wzbogacone zajęcia edukacyjne niemalże z każdego przedmiotu. Uczniowie podczas zajęć z wykorzystaniem w/w są bardziej aktywni i zaangażowani w temat, bardziej skupieni na poszczególnych ćwiczeniach. Nauczyciele nie muszą już tracić czasu na przerysowywanie obrazów czy schematów, a uczeń może przeprowadzić za pomocą tablicy ciekawe i interaktywne zadania oraz ćwiczenia. Jednocześnie tablica interaktywna jest także wykorzystywana podczas zajęć z języka obcego.
Na zajęciach rozwijających z matematyki uczniowie poprzez zabawę i naukę rozwijają swoje zainteresowania matematyczne, wzbogacają wiedzę i umiejętności wykorzystując je w praktyce, na zajęciach lekcyjnych i konkursach. Zajęcia kształtują u dzieci pozytywny stosunek do przedmiotu i podejmowanych zadań, przyczyniają się do wyrabiania pozytywnych cech charakteru, tj. cierpliwość, zaangażowanie w pracę i wiarę we własne możliwości. Spotkania te pozwalają również dzielić się swą wiedzą z rówieśnikami, nawiązywać nowe przyjaźnie i integrować uczniów z różnych klas.
Zajęcia rozwijające zainteresowania teatralne.
Dzieci poprzez zabawę w teatr zaspakajają ważne potrzeby, między innymi: chęć działania, rozwijanie i doskonalenie koncentracji, pragnienie akceptacji w grupie i klimat wzajemnego zaufania. Zajęcia umożliwiają dzieciom wyrażanie ekspresji: ruchowo - mimicznej, werbalnej, wzrokowo - słuchowej, a także muzycznej i plastycznej. Uczestnicy uczą się swoich ról przez odpowiednie gesty, kształtowanie mimiki twarzy, pozy ciała, ruch, tańce integracyjne, wyrażanie uczuć, wyczucie przestrzeni scenicznej, modulację barwy i dynamikę głosu. Zajęcia dostarczają dzieciom wiele radości i zadowolenia.
W okresie przedświątecznym na forum szkoły zaprezentowane zostały Jasełka w wykonaniu grupy teatralnej.
Zajęcia logopedyczne.
Zajęcia logopedyczne dla uczniów z wadami wymowy odbywają się w wymiarze 3 godzin tygodniowo. Pomocą logopedyczną objętych jest 12 uczniów.Podczas zajęć korygowana jest nieprawidłowa wymowa z wykorzystaniem programów komputerowych oraz różnorodnych gier i zabaw logopedycznych.
Wszystko to sprawia, że uczniowie z dużym zaangażowaniem pracują nad poprawą swojej wymowy.
Zajęcia dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu obejmują 20 uczniów.
Treści zajęć są maksymalnie dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów, skierowane na wyeliminowanie zdiagnozowanych zaburzeń. Pracujemy z zastosowaniem różnorodnych metod i środków.
Nieocenioną pomocą dydaktyczną jest pogram komputerowy DYSLEKSJA, który umożliwia pogłębienie analizy i syntezy wyrazów.
Natomiast elementy rywalizacji występujące podczas wykorzystania gier edukacyjnych, sprawiają, że jest to ulubiona forma zgłębiania tajników ortografii.
GALERIA ZDJĘĆ W RAMACH PROWADZONYCH ZAJĘĆ W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 2 w Gorzycach
-ZAJĘCIA DODATKOWE Z GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ
Szkoła Podstawowa im. ks. Jana Twardowskiego w Sokolnikach
Zajęcia matematyczno - przyrodnicze.
Spotkanie pierwszego stopnia z wulkanem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej ,, Uczeń zdolny” i pomocy dydaktycznej ,,Wulkan”. Uczniowie najpierw samodzielnie wykonali model wulkanu zalewając go gipsem, malowali, a następnie wykonali doświadczenie obrazujące jego wybuch.
Zajęcia teatralne.
Próba do przygotowanego przedstawienia pt. ,,Przygody Emilki” z wykorzystaniem strojów i rekwizytów zakupionych w ramach projektu.
Zajęcia plastyczne.
Prace dzieci biorących udział w zajęciach plastycznych wykonane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi zakupionych w ramach projektu.
Zespół Szkół we Wrzawach-Szkoła Podstawowa
Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych pozwalają im rozwijać logiczne myślenie. Przez zabawę ćwiczą rozwiązywanie zadań, działania na liczbach i pogłębiają swoją wiedzę.
Uczniowie klas I-III aktywnie uczestniczą w zajęciach rozwijających zainteresowania z języka polskiego. Celem zajęć jest stymulowanie rozwoju uczniów uzdolnionych polonistycznie, bogacenie słownictwa, kształcenie umiejętności ortograficznych i językowych poprzez pobudzanie dzieci do samodzielnego i twórczego myślenia.
Dzięki wykorzystaniu środków dydaktycznych zakupionych w ramach projektu uczniowie mają możliwość kształcenia swoich umiejętności.
Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu w tym zagrożonych dysleksją.
Od 1 października 2012 w grupie młodszej nauczycielka zrealizowała zajęcia mające na celu wyćwiczenie umiejętności przygotowujących do nauki czytania i pisania.
W grupie starszej realizowano zajęcia mające na celu doskonalenie umiejętnosci pisania pod względem ortograficznym, rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni oraz zajęcia doskonalące poprawne i płynne czytanie. Prowadzono także zajęcia mające na celu bogacenie słownictwa biernego i czynnego uczniów.
Podczas zajęć wykorzystuje się pomoce, które zakupiono w ramach projektu.
Uczniowie Szkoły Podstawowej we Wrzawach bardzo chętnie biorą udział w tych zajęciach.
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Trześni
Dodatkowe zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów zdolnych przyrodniczo –matematycznie.
Zajęcia rozwijające zainteresowania matematyczno – przyrodnicze odbywają się raz w tygodniu i cieszą się dużą popularnością wśród dzieci.
Celem tych zajęć jest pogłębianie wiedzy matematyczno – przyrodniczej uczniów, rozwijanie wyobraźni, umiejętności twórczego i logicznego myślenia, stymulowanie rozwoju oraz przygotowanie do udziału w konkursach. Podczas zajęć wykorzystywane są atrakcyjne pomoce, które zostały zakupione w ramach projektu.
Dzieci podczas zajęć w pierwszym semestrze roku szkolnego 2012/2013 doskonaliły technikę liczenia, rozwiązywały zadania tekstowe i przykładowe „Kangurki”, konstruowały gry matematyczne, korzystały z multimedialnych programów komputerowych. Poznały budowę mikroskopu i prowadziły obserwacje mikroskopowe, grały w interesujące gry planszowe, rozwiązywały krzyżówki i quizy przyrodnicze. Założone akwarium i hodowla patyczaków, cieszyły się dużym zainteresowaniem także wśród osób dorosłych.
Zajęcia dostarczyły dzieciom wiele radości i zadowolenia.
Dodatkowe zajęcia z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy .
W zajęciach gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej w Szkole Podstawowej w Trześni, udział bierze 15 dzieci z klas I-III , podzielonych na dwie grupy. W 2012 roku zrealizowano 24 godziny, w tym 20 godzin zajęć na basenie oraz 4 godziny zajęć w sali.
Zajęcia w wodzie ukierunkowane były na :
- wzmocnienie ogólnej siły mięśniowej,
- poprawę zakresów ruchomości w stawach,
- normalizację napięcia mięśniowego,
- naukę podstaw pływania tj. (przygotowanie organizmu do ćwiczeń w wodzie,przełamanie lęku, oswojenie się z wodą, opanowanie oddychania w wodzie, opanowanie podstaw technik pływackich z uwzględnieniem pływania korekcyjnego, indywidualny dobór sposobów pływania dla uczestników zajęć).
Łącząc różnorodne aspekty terapeutyczne z nauką pływania, stymulowano rozwój licznych grup mięśniowych, w tym mięśni posturalnych, odpowiedzialnych m.in. za prawidłową postawę ciała.
Dodatkowe zajęcia rozwijające zainteresowania plastyczne.
Zajęcia plastyczne odbywają się jeden raz w tygodniu (w poniedziałki) w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Na zajęcia uczęszcza 11 uczniów z klas 1-3. Podczas zajęć uwzględniane są indywidualne zainteresowania plastyczne uczniów. Uczniowie mogą wpływać na dobór realizowanych tematów. W czasie zajęć dzieci rozwijają swoją kreatywność, zdobywają umiejętność posługiwania się różnymi technikami plastycznymi oraz właściwego ich łączenia, rozwijają wyobraźnię i twórcze myślenie, nabywają umiejętność pracy zespołowej, podnoszą własną wartość oraz dostrzegają ja u innych, kształtują wrażliwość estetyczną, a przede wszystkim odkrywają przyjemność tworzenia i cieszenia się z uzyskanego efektu.
Tematyka zajęć inspirowana jest występującymi porami roku. W ciągu 16 h zajęć wykorzystano następujące techniki: orgiami, orgiami płaskie koła, orgiami płaskie kwadratu, „malowanie” bibuła niekarbowaną, „malowanie” bibułą karbowaną, malowanie farbami (pointylizm), wyklejanka, wycinanka.
Po każdych zajęciach organizowana jest wystawa prac dzieci na holu szkolnym.
Dodatkowe zajęcia psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej.
Zajęcia odbywają się jeden raz w tygodniu (w poniedziałki) w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Na zajęcia uczęszcza 9 uczniów z klas 1-3. Podczas zajęć uwzględniane są potrzeby uczniów w zakresie kompetencji społecznych.
Uczniowie mogą wpływać na dobór realizowanych zadań i zabaw psychoedukacyjnych, których celem jest usprawnianie procesu komunikacji społecznej.
W czasie zajęć dzieci rozwijają swoją kreatywność, zdobywają umiejętność posługiwania się językiem werbalnym i pozawerbalnym, rozwijają zdolności radzenia sobie z sytuacjami stresowymi, emocjami, pochwałą i krytyką.
Celem zajęć jest miedzy innymi zwiększenie kompetencji społecznych, zwiększenie zdolności skutecznego słuchania, nauka zachowań asertywnych, budowanie poczucia własnej wartości, poznanie swoich mocnych stron, tworzenie pozytywnej samooceny, budowanie szacunku do siebie i innych ludzi.
Dodatkowo w czasie zajęć uczymy się zdrowej rywalizacji i umiejętności przegrywania oraz w czasie zabaw budujemy środowisko wzajemnego szacunku, tolerancji zaufania i przyjaźni.
Szkoła Podstawowa im. Stanisława Jachowicza w Furmanach
Na zajęciach dla uczniów z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych wykonują zadania przyczyniające się do kształtowania ich wszechstronnego rozwoju przede wszystkim do rozwijania samodzielnego, logicznego myślenia. Wykonywane są zadania zgodnie z harmonogramem.
Zajęcie ma następujący przebieg:
najpierw ćwiczymy rachunek pamięciowy. W miarę potrzeby uczniowie używają do tego liczydeł ,klocków, patyczków lub palców rąk.
Potem następuje część główna czyli realizacja zaplanowanego tematu. Najczęściej uczniowie dostają skserowane zadania, które wykonujemy wspólnie, indywidualnie lub grupowo. Rozwiązania są zapisywane przez uczniów najpierw na tablicy potem w zeszytach bądź na kartach pracy. Każdy uczeń ma możliwość wykazania się wiedzą . Jeśli nie zna rozwiązania pomaga mu kolega lub nauczyciel.
Zajęcia kończą się podsumowaniem, i zabawą, którą uwielbiają uczniowie. Są to najczęściej zabawy z użyciem różnego rodzaju klocków, i innych pomocy matematycznych dostępnych w szkole. W czasie gdy dzieci bawią się nauczyciel opracuje indywidualnie z dzieckiem u którego zauważył trudności .
Na zajęciach dla uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu uczniowie doskonalą swoje umiejętności poprzez zabawę. Są to zabawy słowne ,rymowanki, gry edukacyjne ,,Mistrz słowa", ,,Trudne słówka",, Scriba", układają puzzle ortograficzne, literowe, słuchają opowiadań, muzyki. Wykonują różne ćwiczenia na doskonalenie analizy i syntezy wyrazów, czytają metodą 18 struktur, wykonują ćwiczenia korzystając z podręczników ,,Ortografitii' 'wydawnictwa ,,Operon", rysują, kolorują lepią z plasteliny.
Zajęcia logopedyczne.
Podczas zajęć logopedycznych korzystamy z nowoczesnego programu do terapii wad wymowy. Dzięki ciekawej grafice i animacjom, a także licznym ćwiczeniom uczniowie wykazują się dużą motywacją do pracy.
Zajęcia psychoedukacyjne
Zajęcia psychoedukacyjne są prowadzone zgodnie z programem i potrzebami dzieci. Zabawy i ćwiczenia umożliwiają odreagowanie napięcia psychoruchowego oraz ćwiczenia rozwijające koncentracje uwagi. W czasie pierwszych spotkań dominowały atrakcyjne dla dzieci nadpobudliwych psychoruchowo zabawy ruchowe i sportowe zacieśniające więzi w grupie. Pracujemy nad polepszeniem komunikacji społecznych oraz radzeniem sobie z emocjami.
Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej.
Zajęcia z gimnastyki korekcyjno - kompensacyjnej odbywały się w wymiarze jednej godzin tygodniowo - poniedziałki dla grupy 5 osobowej, trzy dziewczynki i dwóch chłopców z klas I-III.
Program gimnastyki korekcyjnej dla klas młodszych był autorski i składał się z następujących głównych założeń:
- kształtowanie i doskonalenie nawyku prawidłowej postawy ciała,
- poznanie ćwiczeń i zabaw korekcyjnych dostosowanych do poszczególnych wad postawy,
- kształtowanie umiejętności prawidłowego oddychania podczas wykonywanych ćwiczeń,
- ćwiczenia elongacyjne i antygrawitacyjne,
- korekcja istniejących zaburzeń statyki ciała,
- ćwiczenia wzmacniające poszczególne partie mięśni,
- małe obwody stacyjne,
- ćwiczenia kończyn dolnych i górnych,
- skoliozy kręgosłupa.
W pierwszym półroczu odbyła się lekcja otwarta dla rodziców dzieci uczestniczących w zajęciach na temat; ćwiczenia antygrawitacyjne i przeciw płaskostopiu.
GALERIA ZDJĘĆ W RAMACH PROWADZONYCH ZAJĘĆ W SZKOLE PODSTAWOWEJ w Furmanach
-ZAJĘCIA DODATKOWE Z GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
TŁUMACZ JĘZYKA MIGOWEGO W URZĘDZIE GMINY
Osoby niesłyszące przy załatwianiu administracyjnych spraw mogą skorzystać z pomocy tłumacza migowego.
Wystarczy zgłosić chęć skorzystania z tej usługi 3 dni przed planowaną wizytą w Urzędzie Gminy osobiście lub korzystając z pomocy osoby trzeciej dzwoniąc pod numer (15) 8362 075, a także wysyłając faks pod numer (15) 8362 209 oraz e-maila na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
![](/old/images/stories/ikony/jmigs.png)