- styczeń, 2015
- grudzień, 2014
- listopad, 2014
- październik, 2014
- wrzesień, 2014
- sierpień, 2014
- lipiec, 2014
- czerwiec, 2014
- maj, 2014
- kwiecień, 2014
- marzec, 2014
- luty, 2014
- styczeń, 2014
- grudzień, 2013
- listopad, 2013
- październik, 2013
- wrzesień, 2013
- sierpień, 2013
- lipiec, 2013
- czerwiec, 2013
- maj, 2013
- kwiecień, 2013
- marzec, 2013
- luty, 2013
- styczeń, 2013
- grudzień, 2012
- listopad, 2012
- październik, 2012
- wrzesień, 2012
- sierpień, 2012
- lipiec, 2012
- czerwiec, 2012
- maj, 2012
- kwiecień, 2012
- marzec, 2012
- luty, 2012
- styczeń, 2012
- grudzień, 2011
- listopad, 2011
- październik, 2011
- wrzesień, 2011
- sierpień, 2011
- lipiec, 2011
Utrzymanie czystości i porządku na terenie gminy jest jej zadaniem własnym. Wynika to z ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594 z późn. zm.) – art. 7 ust. 1 pkt. 3, gdzie sprawy czystości i porządku są wymienione w jednym zdaniu wśród wielu innych zagadnień, ale w jakiejś mierze łączących się ze sobą. Tak jak w większości przypadków i tą kwestię regulują szczegółowo inne przepisy, w tym przypadku głównie ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r., poz. 1399 z późn. zm.).
Przepisy tej ustawy regulują bardzo szczegółowo obowiązki gminy ale także obowiązki właścicieli nieruchomości. W tym zakresie nałożone są na wójta, jako organ administracji publicznej, obowiązki kontrolne i egzekucyjne.
Najważniejszym zagadnieniem, które ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach reguluje jest gospodarka odpadami komunalnymi. I na tym zagadnieniu spróbuję skupić Państwa uwagę w tym artykule.
Mówimy od pewnego czasu o tzw.” rewolucji śmieciowej”, czy słusznie? Myślę, że tak. Po zmianach tej ustawy, których najważniejsze przepisy zostały zrealizowane w praktyce w roku 2013, gmina stała się niejako „właścicielem” odpadów komunalnych powstających w naszych gospodarstwach domowych. Teraz gmina odpowiada za odbiór tych odpadów, ich zagospodarowanie oraz za osiąganie wskaźników, m. in. dotyczących np. zmniejszenia ilości odpadów biodegradowalnych kierowanych do deponowania na składowiskach. Za nieosiąganie wskaźników gminie grożą kary.
Tu proszę zwrócić uwagę na konstrukcję tych przepisów, na ich logikę. Przecież jeśli gmina nie uzyska tych wskaźników, jeśli gmina nie zapewni prawidłowego sposobu zagospodarowania, … etc., to gmina poniesie konsekwencje. Kary jednak przyjdzie płacić z budżetu, czyli z podatków naszych mieszkańców. Stworzono w ten sposób mechanizm, w którym dobre funkcjonowanie systemu zależy zarówno od gminy jaki i jej mieszkańców. Przecież staranność i wysiłek mieszkańców w zakresie selektywnego gromadzenia odpadów ma istotne znaczenie dla osiągania przez gminę ustawowych wskaźników.
Drugim istotnym rozstrzygnięciem ustawy jest to, że koszty zbiórki i zagospodarowania odpadów a także administrowania tym systemem ponoszone są z opłat wnoszonych przez właścicieli nieruchomości. Oznacza to, że na opłatach „za śmieci” gmina nie może zarabiać.
W naszej gminie wdrożenie nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi przebiegło sprawnie i prawidłowo. Pamiętamy doniesienia medialne, że nie wszędzie przebiegło to tak jak u nas. Nawet w Warszawie system nie wystartował terminowo.
Obecnie koncentrujemy się na doskonaleniu jedynie niektórych „urzędniczych” aspektów. Na początku tego roku wprowadziliśmy system indywidualnych kont co usprawnia proces księgowania i kontroli opłat, a mamy nadzieję, że nie sprawia to Państwu dodatkowych kłopotów. Ponadto skutecznie nadzorujemy przedsiębiorcę odbierającego odpady, a każdy sygnał od mieszkańców jest niezwłocznie badany i podejmowane są natychmiastowe działania w każdej, nawet najdrobniejszej sprawie.
I jeszcze słowo o wysokości opłat. Kiedy przystąpiliśmy do wstępnych analiz w celu oszacowania kosztów nowego systemu, zadaliśmy sobie pytanie jak ten problem wygląda w gminach sąsiednich. Wtedy stwierdziliśmy jednoznacznie, że kalkulowane stawki jednostkowe zależą wprost od ilości gromadzonych odpadów przypadających na mieszkańca danej gminy. Okazało się, że w naszej gminie gromadzimy ilości odpadów na poziomie niewiele mniejszym jak mieszkaniec Tarnobrzega, ale znacznie więcej niż w Grębowie, Zaleszanach i Radomyślu nad Sanem. Ostatecznie jednak o opłacie decyduje wynik przetargu.
Funkcjonowanie „rewolucji śmieciowej” jest przedmiotem wielu kontroli i analiz, w tym sporządzanych na potrzeby rządu i parlamentu. Trwają prace nad kolejnymi zmianami przepisów. Jednym z takich przepisów będzie zapisanie w ustawie maksymalnej stawki opłaty. Ma to ponoć chronić mieszkańców przed nadmiernym obciążaniem budżetu domowego kosztami odbioru i zagospodarowania odpadów. Problem jednak w tym, że prawdopodobnie będzie to ponad czterokrotnie więcej niż teraz płacimy. Osobiście nie wierzę, że taka modyfikacja przepisów jest rzeczywistą ochroną naszych domowych budżetów. Mam nadzieję, oczywiście wynikającą z dobrze wykonanej pracy, że w naszej gminie sytuacja będzie w tym zakresie stabilna i korzystna dla naszych mieszkańców.
Marian Grzegorzek
TŁUMACZ JĘZYKA MIGOWEGO W URZĘDZIE GMINY
Osoby niesłyszące przy załatwianiu administracyjnych spraw mogą skorzystać z pomocy tłumacza migowego.
Wystarczy zgłosić chęć skorzystania z tej usługi 3 dni przed planowaną wizytą w Urzędzie Gminy osobiście lub korzystając z pomocy osoby trzeciej dzwoniąc pod numer (15) 8362 075, a także wysyłając faks pod numer (15) 8362 209 oraz e-maila na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
![](/old/images/stories/ikony/jmigs.png)